Mengenai Saya

Foto saya
pelajar hbp usm,suka bergaul,suka berjiwang

Ahad, 1 Ogos 2010

A MODEL OF A GEODESIC DOME

A MODEL OF A GEODESIC DOME USING BAMBOO SATAY STICKS.

Saya telah memilih untuk membuat dome jenis 2V.Bagi saya dome 2V sangat ringkas dan senang dibuat.

niat:membuat geodesic dome
aktor:saya yang membuatnya
laku:memcari radius dan ukuran lidi
membina dome
peraturan:menggunakan lidi satay dan gam gajah
hasil:berjaya membina dome
tempat:di bilik

BAHAN-BAHAN UNTUK MEMBUAT DOME

  1. Gam gajah dan gam kasut
  2. Lidi satay










Tambah Imej LANGKAH-LANGKAH UNTUK MEMBUAT DOME 2V.
  1. Membuat tapak menggunakan bentuk octagon di atas kertas A4.
  2. Mematahkan lidi mengikut saiz dome iaitu lidi A=6.5 dan lidi B=5.8.
  3. Menyusun lidi A di atas tapak yang telah dibina.
  4. Menaikkan lidi A dan lidi B secara selang seli.
  5. Menggunakan lidi B untuk membuat tingkat kedua dan membuat bentuk pentagon dengan menggunakan kedua-dua lidi tersebut.
  6. Untuk menyatukan lidi tersebut,hendaklah menggunakan gam gajah sebagai pelekat dan gam kasut sebagai ikatan.
  7. Untuk membuat top dome,ikatan 6-way perlu dilakukan.
  8. Hasilnya akan membentuk dome jenis 2V.














































































































































Tiada ulasan:

Catat Ulasan